دلایل ریزش شدید مو در زنان و مردان چیست؟

زیبای ظاهری و آراستگی هر فردی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل در بالا بردن سطح اعتماد به نفس و برقراری ارتباط با افراد دیگر است و مو یکی از اصلی‌ترین عوامل زیبایی ظاهری هر فردی به حساب می‌آید. ریزش مو یکی از بزرگترین دغدغه‌های افراد می‌باشد که منشأ آن می‌تواند عوامل مختلفی نظیر تغییر سطح هورمون‌ها، ژنتیک، استرس، کاهش ناگهانی وزن و تغذیه نامناسب باشد.

 در این مقاله قصد داریم تا علل ریزش مو را به طور کامل برای شما بازگو کنیم و راهکارهای مناسبی را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر با این مسئله مهم روبرو شدید بتوانید در کمترین زمان جلوی ریزش بیشتر را بگیرید.

ریزش مو
ریزش مو

 

علل اصلی ریزش مو و راهکارهای مناسب با آن

بطور طبیعی در روز تعدادی از مو‌ها ریخته و همین موضوع باعث جایگزینی موی جدید می شود اما اگر این تعداد مو از حد معمول بیشتر باشد می‌توان گفت فرد دچار ریزش مو شده‌ است که در این صورت باید علت‌های آن را بررسی کرد.

امروزه یکی از مسائل مهمی که بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است ریزش مو می باشد این موضوع می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌ باشد که هر فرد اگر درست و به موقع این علت را شناسایی کند، می‌تواند ریزش مو را کنترل و از شدت آن جلوگیری کند. همانطور که قبلاً گفتیم ریزش مو علل مختلفی دارد که در ادامه به انواع آن می‌پردازیم.

ریزش موی ارثی یا وراثتی

اگر در خانواده و نزدیکان خود افراد دچار ریزش مو شده‌اند به احتمال زیاد شما هم دچار آن می‌شوید. ریزش موی ژنتیکی یکی از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو به حساب می‌آید که نوع آن در ‌خانم‌ها و آقایان متفاوت است و در آقایان اغلب به صورت خالی شدن موها از جلوی سر و کنار شقیقه‌ها می‌باشد و در خانم‌ها به صورت نازک شدن تارهای مو و باز شدن فرق سر است. برای جلوگیری از این مدل ریزش و قبل از اینکه حجم زیادی از موی خود را از دست دهید لازم است علت را بررسی و با استفاده از محصولات مناسب جلوی ریزش شدید مو را بگیرید.

اضطراب و استرس

بعد از عوامل وراثتی و ژنتیکی یکی از اصلی‌ترین علت‌های ریزش مو داشتن استرس زیاد است که افراد زیادی حداقل یک‌بار آن را تجربه کردند و همین امر باعث ریزش شدید مو است. این مدل ریزش مو الگوی منظمی ندارد و فرد به یکباره متوجه کم پشت شدن موها و ریزش حجم بیشتری از موهای خود می‌شود که در این روش فرد می‌تواند با ورزش کردن و تغذیه مناسب جلوی ریزش مو را تا حد زیادی بگیرد.

بارداری و زایمان

دوران بارداری‌، زایمان و شیردهی به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها و استرس‌های ناشی از این دوران می‌تواند یکی از علل ریزش مو در خانم‌ها به حساب آید که این مسئله امری طبیعی بوده و اصلا نگران کننده نیست. این نوع ریزش مو دائمی نمی‌باشد و با گذشت زمان و برگشت هورمون‌ها به حالت قبل موها هم به حالت اولیه خود برمیگردد.

ریزش موی پراکنده
ریزش موی پراکنده

کاهش وزن ناگهانی و تغذیه نامناسب

وقتی که فرد در زمان کوتاهی مقدار زیادی از وزن خود را کم می‌کند دچار ریزش موی شدید می‌شود علت این ریزش مو از دست دادن مقدار زیادی از کالری و مواد مغذی و ضروری بدن است که با کاهش وزن سریع وجود این مواد در بدن به یکباره کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث استرس به ‌سلول‌های بدن و ریزش ناگهانی مو می‌شود. این نوع ریزش مو دائمی نیست و اگر دوباره تغذیه مثل قبل باشد و مواد مغذی به درستی و صحیح بدن برسد، رویش مو به حالت اولیه برگردد و ریزش مو قطع شود‌

کم خونی و فقر آهن

 از علت‌های مهم ریزش مو می‌تواند به فقر آهن اشاره کرد؛ یعنی اگر سطح آهن بدن کم باشد به مو آسیب وارد شده و فرد دچار ریزش مو می‌شود. علاوه بر آهن، کمبود ویتامین‌هایی نظیر ویتامین D، C، B12 و A می‌تواند از علت‌های ریزش مو باشد که اگر در زمان نیاز بدن هر کدام از این‌ها را شناسایی کنید می‌توانید جلوی کم پشتی و ریزش مو را بگیرید.

افزایش سن و شرایط بد آب و هوایی

یکی دیگر از علت‌های ریزش مو افزایش سن است که در این حالت فولیکول‌ها قدرت خود را از دست می‌دهند و نمی توانند به سرعت موی جدید را جایگزین کنند و در این صورت مو رشدی آرام و کند دارد. در کنار افزایش سن وجود آب و هوای نامناسب این موضوع را تشدید می‌کند. شما می‌توانید قبل از اینکه دچار ریزش مو شوید با استفاده از تونیک‌ها و مکمل‌های مخصوص جلوی آن را بگیرید و موهای سالمی داشته باشید.

رنگ کردن بیش از حد مو

استفاده مکرر از رنگ موهای شیمیایی باعث آسیب رساندن به فولیکول های مو شده و با گذشت زمان این موضوع باعث ضعیف شدن تارهای مو و کم پشتی آن می شود در این صورت چون به فولیکول مو آسیب وارد کرده اید دیگر قابل جبران نیست و موهای از دست رفته را نمی توان دوباره باز گرداند.

ریزش موی شقیقه‌ها
ریزش موی شقیقه‌ها

داروها

بعضی از داروها و مکمل‌ها به دلیل داشتن مواد شیمیایی بیش از حد می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

تیروئید

یکی از وظایف هورمون تیروئید رشد مو است که اگر فرد دچار کم کاری تیروئید باشد این هورمون نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و فرد دچار ریزش مو می‌شود.

التهاب پوست سر

زمانی که پوست سر دچار التهاب و آسیب باشد مو به درستی نمی‌تواند رشد کند و کل سر یا قسمتی از آن دچار ریزش مو می‌شود.

سخن آخر

همانطور که گفتیم مو تأثیر زیادی در زیبایی ظاهری هر فردی دارد و داشتن موی سالم و پر حجم نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. امروزه عوامل مختلفی باعث ریزش مو می‌شود که هر فرد باید قبل از اینکه حجم زیاد از موی خود را از دست بدهد علت آن را بررسی و آن را رفع کند.

جدا از موارد ذکر شده بعضی افراد به دلیل استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب دچار ریزش مو می‌شوند. به همین دلیل حتما در هنگام خرید محصولات مراقبتی مو از جمله شامپو ، ماسک مو و ..... حتما برندهای معتبر و مورد تایید را انتخاب کنید تا آسیبی نه تنها به موها بلکه به پوست سرتان زده نشود.

فروشگاه اینترنتی آرارو با توجه به تقاضای مشتریان و نتایج بدست آمده از برندهای موجود در بازار ، گلچینی از بهترین محصولات مراقبتی از مو را برای شما عزیزان مهیا کرده تا شما بتوانید با خیال راحت و بدون دغدغه از این محصولات استفاده کرده و ظاهر زیبا برای موهای خود به ارمغان بیاورید.

نوشته شده توسط عاطفه مهاجرانی

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

مطالب دیگر مجله

جدیدترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش