چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان‌ها، از نکات مهمی است که توجه به آن بر همه واجب است، چون عدم رعایت آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای دندان‌ها ایجاد کند و حتی زیبایی ظاهری افراد را هم خدشه دار کند. برای مراقبت کامل از دندان‌ها، لازم است که روزی حداقل دو بار و بعد از هر وعده‌ی غذایی مسواک بزنید. به همین خاطر، انتخاب خمیر دندان مناسب هم در این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به روش‌های صحیح استفاده از خمیردندان و معرفی انواع آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

چه خمیر دندانی خوب است؟

 

چه خمیر دندانی خوب است؟

 

در ادامه به موارد و نکاتی که باید در هنگام خرید و استفاده از خمیردندان مورد توجه قرار دهید، می‌پردازیم تا با آگاهی یافتن از آن‌ها بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

فلوراید چیست؟

 

فلوراید چیست؟

 

یکی از مواد اولیه‌ی اصلی تهیه‌ی خمیر دندان، فلوراید است. درصد فلوراید به کار رفته در خمیر دندان، بسته به کاربرد آن متفاوت است. فلوراید به عنوان یک ماده‌ی معدنی، هم موجب حفاظت از مینای دندان می‌شود و هم از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. البته برخی از انواع خمیر دندان‌ها، فلوراید ندارند و بعضی افراد هم ترجیحشان به استفاده از این نوع خمیر دندان‌ها است.

اما توجه داشته باشید که وجود درصد کمی فلوراید در ترکیبات خمیر دندان، ضروری است؛ به خصوص اگر دندان‌هایتان مدام دچار پوسیدگی می‌شوند بهتر از خمیر دندان‌هایی با درصد بالای فلوراید استفاده کنید، اما در مصرف آن نیز افراط نکرده و استفاده از خمیر دندان معمولی را در کنار آن فراموش نکنید.

 

آیا استفاده از خمیر دندان سفید کننده مضر هست؟

 

برخی افراد مایلند برای تغییر رنگ فوری دندان‌ها و از بین بردن لک‌های زرد و تیره، به استفاده از خمیردندان سفید کننده اقدام میکنند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف، به دندانپزشک مراجعه کرده و علت تغییر رنگ دندان‌های خود را جویا شوید. اگر به طور مداوم از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده کنید، بدون شک به دندان‌های خود آسیب می‌رسانید.

اگر علت زردی دندان‌هایتان رعایت نکردن بهداشت باشد، شما می‌توانید حداکثر به صورت یک روز در میان از این خمیر دندان‌ها استفاده کنید اما حتما باید درکنار آن از خمیردندان‌های معمولی هم استفاده کنید. چرا که استقاده‌ی مداوم از خمیردندان‌های سفید کننده، به مینای دندان آسیب زده و موجب تخریب و پوسیدگی آن می‌شود.

 

چرا کودک باید از خمیر دندان مخصوص استفاده کند؟

 

خمیر دندان کودک

 

در ترکیب این نوع از خمیر دندان‌ها، از مواد خوراکی استفاده شده است تا اگر کودکان حین مسواک زدن، خمیر دندان را قورت بدهند، مشکلی ایجاد نشود. برای کودکان حتما باید از خمیر دندان‌های مخصوص به خودشان استفاده کنید و اکیدا از استفاده از خمیر دندان بزرگسالان مانند خمیر دندان سفید کننده خودداری نمایید، چرا که شدیدا به بافت و ساختار دندان‌های شیری آسیب می‌رساند و حتی ممکن است زمینه ساز آسیب‌های دندان‌های دائمی نیز بشود.

 

درصد RDA  چیست؟

 

 اگر دندان‌هایتان دچار حساسیت شده و در مقابل مواد خیلی سرد یا خیلی داغ، درد می‌گیرد، باید از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که فاکتور RDA  در آن پایین باشد. معمولا وجود  40 تا 60 درصد از این فاکتور در ترکیبات خمیر دندان برای استفاده‌ی همه‌ی افراد مناسب است. این فاکتور، شاخص مواد سایش دندان است که در ترکیبات خمیر دندان‌های سفید کننده نیز وجود دارد. برای مثال، اگر براثر خوردن مواد شیرین یا ترش دندانتان درد می‌گیرد باید حداکثر 4 هفته از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کنید تا مشکلتان برطرف شود.

 

آیا می شود بدون توصیه پزشک از خمیردندان ضدعفونی کننده استفاده کرد؟

 

اگر دچارعفونت‌های دهانی شده‌اید و متوجه شدید که لثه‌هایتان ورم کرده یا ملتهب است، باید از خمیردندان‌های ضدعفونی کننده مانند، کلر هگزیذین استفاده کنید. البته حتما توجه داشته باشید که وجود عفونت باید توسط پزشک مسجل شود و این نوع از خمیردندان را هم به توصیه‌ی خود او استفاده کنید؛ چرا که استفاده‌ی افراطی از این خمیردندان‌ها هم موجب آسیب رساندن به دندان و لثه می‌شود. بهترین زمان استفاده از خمیردندان‌های ضدعفونی کننده، حداکثر دو هفته است و حتما درکنار آن باید خمیردندان‌های معمولی هم مصرف شود.

 

علی رغم تمام نکات ذکر شده، برای انتخاب خمیر دندان مناسب دندان‌هایتان، بهتر است قبل از تهیه، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. چرا که هر دندان بسته به شرایطی که دارد، خمیردندان مخصوص به خودش را می‌خواهد؛ مثلا دندان‌های لمینیت شده باید از خمیردندان‌های مخصوص به خود استفاده نمایند.

 

آیا مقدار استفاده خمیر دندان بر روی مسواک در تمیزی دندان ها تاثیر دارد؟

 

مقدار خمیردندانی که در هر بار مسواک زدن استفاده می‌کنید هم مهم است. برخلاف آنچه تاکنون دیده‌ایم، مبنی بر این که تمام سطح مسواک باید از خمیردندان پوشیده شود، مقدار استفاده باید در حد یک نخود باشد. چرا که خمیردندان زیاد، کف زیادی را در دهان ایجاد می‌کند که موجب آزردگی فرد شده و زمان مسواک زدن را کم می‌کند، همچنین ممکن است به خوبی نتوان همه‌ی دندان‌ها را مسواک زد، زیرا کف فراوان خمیردندان، تمام دندان‌ها را پوشانده و فرد شاید فراموش کند بخشی از آن‌ها را مسواک بزند.

 

سخن آخر

 

اگر برای استفاده‌ی روزمره، برای دندان‌های حساس یا با هدف سفیدکنندگی می‌خواهید خمیردندان خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما خمیردندان‌ کورپورسانو است. 

 

در این مطلب سعی کردیم موارد استفاده از خمیردندان و ترکیبات خاص آن‌ را بازگو کنیم و مقدار استفاده از هر خمیردندان را مشخص کنیم. توجه داشته باشید که برای اطمینان بیشتر حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرده و زیر نظر او خمیردندان مصرفی خود را انتخاب کنید و مقدار استفاده‌ی آن را دقیقا مشخص نمایید. بنابراین اکیدا از استفاده‌ی خودسرانه‌ی خمیردندان‌های خاص یا با فلوراید بالا خودداری کنید، چرا که نه تنها به بهداشت دهان و دندان خود کمک نکرده‌اید، بلکه موجب آسیب رساندن به آن نیز می‌شوید.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

مطالب دیگر مجله

جدیدترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش